Hvad får dig til at gå glad på arbejde?

Du sidder sikkert lige nu i sommerhus eller på ferie derhjemme, eller måske er du på arbejde mens over havdelen af dine kolleger er på ferie. Hvis du er så heldig at have ferie lige nu, så går der ikke længe før du skal tilbage på arbejde. Men glæder du dig? Og hvad er arbejdsglæde egentlig? Er det en tilstand man konstant er i eller er det et tilvalg? Kommer arbejdsglæde indefra en selv eller er det styret af omverdenen?

Vi ved at virksomhederne gerne vil sikre sig at ansætte den rette person i jobbet da økonomien med fejlansættelser svarer til ca. 75-100% af din årsløn. Men hvad hvis du nu ikke er vurderet korrekt til jobbet, og må finde dig noget andet? Det skaber mange nederlag, nye opstarter og forklaringer til omverdenen, hvorfor du nu skal skifte arbejde igen. Så vil du gerne blive lidt klogere på hvordan du kan blive glad for dit arbejde, så læs med her.

Hvis vi skal starte med at få definitionen ”arbejdsglæde” på plads, skal vi starte med at analysere på ordet. Arbejdsglæde kommer til udtryk i en følelse og tilfredsstillelse når en kombination af forskellige faktorer går op i en højere enhed.  

Hvis vi skal bryde det ned til tre konkrete overskrifter, er arbejdsglæde en kombination af:

  1. Fornøjelse over at løse de opgaver man er ansat til, som er i overensstemmelse med de personlige arbejdspræferencer man har.
  2. Motivation over virksomhedens resultater og retning, herunder formål og værdier.
  3. Relationer på arbejdspladsen, herunder chef og kolleger.

Arbejdspræferencer vs. kompetencer
Dine kompetencer kan deles op i to dele, navnligt de personlige og de faglige kompetencer. De personlige kompetencer er sådan du er som person, det vil sige dine egenskaber, holdninger og erfaringer der spiller ind på den persontype du er. Du kan spørge dig selv, er jeg udadvendt, analytisk, handlekraftig eller perfektionistisk? Hvilke egenskaber passer på dig som person?

De faglige kompetencer kan yderligere deles op i metodefaglige kompetencer og branchefaglige kompetencer. En metode faglig kompetence er noget du kan benytte på tværs af hvilken branche du arbejder i, tag som eksempel kompetencen ”salg”, den kan benyttes uanset hvilket produkt du sælger i hvilken branche. Det er blandt andet prisberegning og psykologi og adfærd man skal være dygtig til i salgsøjemed, og så kan man altid tillære de tekniske finesser ved det produkt man sælger.

En branchefaglig kompetence er noget du har opbygget i en speciel branche, som du kun kan tage med videre til den samme branche. Et eksempel kan være jobbet som sælger i pumpe- og ventilbranchen, hvor man har opbygget kompetencer og viden om f.eks. trykfald og gennemstrømning i forskellige pumper og ventiler.

Passer dine arbejdspræferencer til dine kompetencer og adfærd?

Når vi har fået undersøgt hvilke kompetencer du ligger inde med både personligt og fagligt kan vi begynde at se på hvilke jobs du har præference for at udføre. Som konsulent indenfor rekruttering, bruger jeg en stor del af min tid på at adfærdsteste kandidater til det job jeg skal ansætte til. Det gør jeg for at sikre mig, at kandidaten passer til den ønskede adfærd i det konkrete job jeg rekrutterer til. Lad os antage, at du har præference for at have mange folk omkring dig og være idérig og nytænkende, så passer du formentligt ikke til et job, hvor du skal sidde alene og analysere en hel masse data, lave statistikker og grafer, altså navnligt lave opgaver der kræver fordybelse og ro. Det vil du formentligt ikke finde tilfredsstillende og det kan der komme mange uoverensstemmelser omkring og skabe uro i teamet og med din leder. 

Så helt lavpraktisk kigger jeg på om dine kompetencer og præferencer passer sammen for at du netop synes det er spændende og udviklende på den lange bane, og at virksomheden får en medarbejder i lang tid, og som ikke skal skiftes ud for hurtigt.

Gode formål og klare værdier sætter krav til kommunikationen

Hvorfor overhovedet nævne virksomhedens formål og værdier som en faktor for arbejdsglæde? Jo for hvis ikke du kan se det ”store billede” og ved hvad du ”løber” efter, mister du hurtigt motivationen for at blive ved. I dag ser vi at flere og flere store virksomheder bliver formålsstyret og brander sig på deres værdier og sociale arbejde. I en stor undersøgelse der hedder ”Employer Branding Now 2020” lavet hvert år af Universum, som er verdens største konsulentbureau indenfor Employer Branding, lister de top egenskaberne for Employer Value Propositions (EVP) per industri. En EVP er oversat en ”arbejdsgiver værdisætning”, det som virksomhederne gerne vil brande sig på overfor både nye medarbejdere, de interne medarbejdere og kunder, det er de egenskaber som gør det attraktivt at arbejde netop i den industri. Fem ud af seks industrier lister ”Inspiring Purpose” som det vigtigste parameter for at arbejde i den specifikke industri. Så vi ser, at virksomhedere gør mere og mere for at styrke deres brandværdi som arbejdsplads i kampen om de bedste medarbejdere.

Har du nogensinde tænkt over om din arbejdsplads har nogle gode værdier implementeret og gør noget godt for omverdenen?  De fleste vil gerne arbejde for virksomheder der gør noget godt for deres medarbejdere og for lokalområdet eller for verden. Det er f.eks. svært at være motiveret for at arbejde for en virksomhed der snyder og bedrager, og i øvrigt gør det på bekostning af f.eks. menneskeliv og helbred, for blot at skabe profit.

Kan du forlange noget af din arbejdsplads?

Vi ser at den unge generation, der kommer på arbejdsmarkedet nu, forlanger langt mere af deres arbejdspladser og forventer, at være med til at bidrage til et højere formål. Det kan være at nedbringe kemien i produkter anvendt i produktionen eller det kan være at efterlade et endnu bedre CO2 fodaftryk på klimaet, der kan nævnes mange andre forskellige formål.

For at du ved hvor din arbejdsplads skal styre hen i fremtiden og hvordan du bidrager til at den kommer derhen, det sætter store krav til kommunikationen og målstyringen fra din leder. Kommunikationen om hvor I skal hen, hvorfor og hvordan. Det sætter krav til åben rapportering og indblik i retningen for at du kan se dine resultater, og se din indflydelse på virksomheden.

Så for at du kan føle arbejdsglæde og føle at du bidrager til et højere formål, både for omverdenen og virksomhedens mål, så skal du gerne kunne stå inde for, og forene dig med det, som virksomheden er sat i verden for. Prøv at stille dig selv det spørgsmål og skriv svaret ned ”hvorfor arbejder jeg for den her virksomhed?

Relation til både leder og kolleger skal være i top!

Du har formentlig mødt din leder til dit seneste jobinterview, men har du mødt en kollega? Eller fik du forklaret hvem teamet var og personerne deri?

Jeg håber du har svaret ”ja” til nogle af spørgsmålene herover, for det betyder mere end man lige regner med. Du bruger i gennemsnit 8 timer hver dag på dit job, det er mere end de fleste bruger med deres børn eller partner, så derfor er relationen til din leder og dine tætteste kolleger selvsagt vigtig.

Det er velkendt, at man søger et spændende job og forlader en dårlig leder. Det kan næsten kategoriseres som top grund for hvorfor de kandidater jeg taler med, har forladt en arbejdsplads tidligere.

Der er så mange dynamikker i et team, at det kan være en rigtig god ide at lave en teamprofil for både at se, hvilke typer der er ansat, for at lette kommunikationen i teamet til daglig, og for at se om vi skal have nogle andre kompetencer ind i teamet. Det kan være der er mange udadvendte, idérige personer i teamet, som kaster mange bolde op, men ikke rigtig lykkedes med at komme i mål med dem. Det kan være vi skal have ansat en person der kan analysere på de bedste ideer og vælge ud, eller måske en person som kan tage en beslutning og sætte en retning.

Det giver en stor arbejdsglæde at komme ind i et team, hvor man har en støttende leder og et team hvor man føler, at man bidrager med noget nyt til holdet.

Hvorfor overhovedet tale om arbejdsglæde og trivsel?

Om du er lønmodtager eller virksomhedsejer, kan det betale sig at sætte ind for at få ansat den helt rigtige til jobbet og ikke mindst få tjekket trivslen på dem som allerede er ansatte. For dig som ansat vil du gerne sikre at virksomheden har gjort deres forarbejde grundigt og er sikre på du er den rette. Som virksomhed vil man gerne undgå at ansætte den forkerte og undgå mistrivsel.

Det er bevist af flere omgange at et godt arbejdsmiljø og høj trivsel øger produktiviteten og forbedrer virksomhedernes konkurrenceevne. Så det kan godt betale sig at køre en trivselsmåling igennem og finde de punkter de skal arbejdes med, for at virksomheden kan øge livsglæde for medarbejderne og øge bundlinjeresultaterne.

Hvis du har afdækket de øverste nævnte punkter og føler at det er på plads, men måske stadig ikke helt har fundet arbejdslykken, så kan arbejdsglæde også have indvirkning på ens valg af humør og generel tilgang til opgaverne og udfordringerne. Et valg du selv kan tage i forhold til om du vælger at være positiv for nye forandringer, vælger at være humoristisk i dagligdagen og trykke på pyt knappen. Hvis du vælger ikke at tage de små ting i hverdagen alt for tungt, så fylder de knapt så meget og du kan fokusere på det store formål du er med til at arbejde for.

Husk din arbejdsglæde smitter af på kulturen og som vi ved, så æder kulturen strategien til morgenmad. Uden en strategi, ingen retning.

God arbejdslyst derude når du rammer kontoret igen og indtil da – GOD SOMMER.

Klummen er skrevet af Nadja Søndergaard Fuglsang, der er ejer af virksomheden Optimum HR i Fredericia, der arbejder med at skabe vækst i virksomheder gennem mennesker.

Læs mere på www.optimumhr.dk